top of page

REPTILICUS (2010)

På scenen: Sara Hjort Ditlevsen, Olaf Højgaard, Anika Barkan, Helene Kvint

Dramatiker: Gritt Uldall-Jessen

Iscenesættelse: Line Paulsen

Scenografi: Nathalie Mellbye

Komponist: Søren Siegumfeldt

Lysdesign: Edward Lloyd Pierce

Lyddesign: Asger Kudahl

Kostume: Rie Maktabi

Foto: Karoline Lieberkind

Den kulørte, sande fortælling om Heidi, der som 15-årig blev piccoline hos rejsekongen Simon Spies. Han trækker hurtigt den unge smukke pige ind i en berusende verden af rigdom, sex- og stoforgier. Her er hendes billet til et fantastisk eventyr.I to år lever hun som morgenbolledame hos en af dansk erhvervslivs mest excentriske personer. Da hun afviser hans frieri, smider han hende på porten og hun tager vanerne med sig og ender i misbrug og gadeprostitution.Heidi blev kendt i 80’ernes mediebillede, fordi hun sammen med sin lille datter dør af AIDS - kun 24 år gammel. Ferieeventyret med Spies bliver hendes rejse til helvede.Heidis lillesøster Anika er med på scenen.

 

★★★★★ MagasinetKBH
★★★★★ Kulturkongen.dk
★★★★★ Kulturshot
♥♥♥♥ Poltiken

★★★★ Berlingske
★★★★ JyllandsPosten
★★★★ forbrugermania.dk
★★★★ på CphCulture

 

Det er sindssygt spændende, det projekt, der er i gang her. Den fremragende instruktør Line Paulsen har iscenesat Heidis historie med en bred palet af genregreb – fra musicalnumre over i realisme til fysisk udfoldelse og sågar noget, der ligner en kliché af en kunstperformance. Og gang på gang glædes jeg over fine ideer – som da vi skal præsenteres for et interview, Anika Barkan har lavet med sin far – her fiskes en iphone op af lommen og den indtalte lydfil afspilles over en mikrofon. Det er dokumentarisk teater, og det ligner ikke noget, som jeg har set før. Det er fedt.

- Anmelderiet, 8. maj 2014

 

Paulsens instruktion bobler af liv ligesom Nathalie Mellbyes scenografi rummer et væld af fine detaljer. HEIDI må derfor betegnes som et ganske vellykket forsøg på at afsøge veje for dansk teater. Og når man tænker på hvor overfladisk, at filmen om Spies og Glistrup var i sin skildring af, hvilke omkostninger de herrers udskejelser havde for diverse kvinder, virker HEIDI både relevant og dybtfølt.

- CPHculture 9. Maj 2014

 

Overbevisende lykkes det Barkan sammen med dramatikeren Gritt Uldall-Jessen og instruktøren Line Paulsen at fremvise vrangsiden af den hedoni- stiske ’hyggeonkel’.

  - Monna Dithmer, Politiken 14. maj 2014

 

Gritt Uldall-Jessens tekst og Line Paulsens iscenesættelse fængsler os med en fabulerende blanding af genrer, tekster og teaterformer.

- Jyllandsposten, Henrik Lyding, 7. Maj 2014

 

»Heidi« er både intelligent, grufuldt og underholdende teater. Det er et requiem for 70’erne om en families skyld og skam, om rigmandens kannibalisme , druk, stof- og kvindemisbrug, men først og fremmest om noget man aldrig fik talt med nogen om. Og så er der på trods af en bagatel af 40 år ikke langt fra Simon Spies' ”Hallelujaland” til Berlusconis ”bunga- bunga-fester”. »Heidi« er også historien om, at vi måske ikke er blevet så meget klogere.

- Helsingør Dagblad, Jens Frimann Hansen 10. Maj 2014

 

Skæbnefortællingen som dramatik er fantastisk interessant og relevant, også som et portræt af et samfund, der dengang i 1970erne forslugte sig på frisind og bare syntes, at det var helt ok, at en mangemillionær an- satte 15-årige piger som morgenbolledamer. Da Heidi ligger dødssyg af aids dukker to mennesker i hospitalsheldragter op, og vi antager naturligvis, at de er læger. Men de taler ikke, de snerrer og snapper som blodhunde, og så ser vi, at de har Ekstra Bladets logo på ryggen. Hatten af for den scene.

- Weekendavisen, Klaus Rothstein, 15. maj 2014

 

Lige så vanskelige, som de forvirrende elementer er at gengive på skrift, lige så fint virker det, når du sidder i salen og betragter det, som CoreAct selv kalder for virkelighedsteater. Forestillingen igennem forsøger Anika, bl.a. ved hjælp af spørgsmål til Heidi og Simon Spies, at kaste lys over fortidens begivenheder. Hvad skete der egentlig med hendes søster, og hvem kan stilles til ansvar for Heidis skæbne? Teaterstykket giver intet reelt svar. Men det fortæller den skæbnesvangre historie om en ung stakkel, der mødte sit helvede i Spies-villaen i Rungsted. Og det fortæller med en humor, overbevisning og manipulation med sit publikum, som er ganske fortrinlig. For vil CoreAct sætte fokus på spørgsmålet om virkelighed eller spørgsmålet om Heidi?

- Kulturshot, Louise Højmark, 7. maj 2014

 

En ærlig beretning om en del af Simon Spies’ liv, som betød meget for ham – ikke blot hans morgenbolledamer, men kvinden der gjorde en forskel, nemlig Heidi. Og der bliver ikke lagt fingre imellem. En smuk, væmmelig, inderlig og absolut velspillet oplevelse som rækker ud over den lille kasse, som er teatret, og tør at udfordre sit publikum i grænselandet imellem drøm, minde og virkelighed.

- MagasinetKBH, Anne Aumayr 8. maj 2014

 

Instruktøren Line Paulsen og dramatikeren Gritt Uldall Jessen zapper ind og ud af positioner og teatermæssige greb for bevidst at belyse Heidis skæbne fra forskellige sider: regulære spillescener, publikumsinddragelse, musicalsang, danseteater, det ene metaplan efter det andet. Glimrende tænkt.

- Jakob Steen Olsen, Berlingsk 7. maj 2014

 

 

 

 

bottom of page